Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang

Muhammad Nubli, Abdul Wahab and Maziah, Mohd Sapar and Mohd Firdaus, Mohd Kamaruzaman (2012) Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang. In: Prosiding Seminar Internasional Pasca Siswazah Pendidikan Khas UKM-UPI Siri II 2012 , 27-28 January 2012 , Universiti Kebangsaan Malaysia. pp. 110-120.. ISSN 978-983-2267-35-5

[img]
Preview
PDF (pbmsk-2012-nubli-KeberkesananModulLinus)
pbmsk-2012-nubli-KeberkesananModulLinus_5feb14.pdf - Published Version

Download (190kB)

Abstract

Kajian ini dilakukan adalah bertujuan untuk mengkaji keberkesanan kaedah latihan terapi biofeedback EmWave menggunakan modul LINUS Bahasa Melayu di Sekolah-sekolah Zon Chenor, Pahang. Seramai 40 orang pelajar dari Tahun 1 dan 2, Sekolah Kebangsaan Jengka Batu 13 telah dipilih sebagai sampel kajian ini. Objektif kajian adalah untuk mengukur tahap kemahiran membaca murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran LINUS Bahasa Melayu. Kaedah kajian yang akan digunakan ialah kaedah gabungan iaitu ujian pra, kaedah latihan biofeedback EmWave dan ujian pos. Penyelidik melaksanakan protokol EmWave kepada murid. Data yang diperoleh telah dianalisis untuk mengenal pasti perubahan positif antara perubahan ujian pra dan ujian pos responden yang terlibat dalam kajian. Kajian mendapati terdapat peningkatan tahap penguasaan kemahiran membaca dalam Bahasa Melayu setelah melalui ujian terapi. Kajian mendapati pelajar berjaya meningkatkan tahap tumpuan di bilik darjah.

Item Type: Conference or Workshop Item (Speech)
Uncontrolled Keywords: LINUS; Membaca Bahasa Melayu; Biofeedback; EmWave
Subjects: L Education > LC Special aspects of education > LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education
Faculty/Division: Centre For Modern Languages and Human Sciences
Unspecified
Depositing User: Prof. Dr. Muhammad Nubli Abdul Wahab
Date Deposited: 18 Mar 2014 07:16
Last Modified: 14 Feb 2018 03:27
URI: http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/4400
Download Statistic: View Download Statistics

Actions (login required)

View Item View Item