Pengesahan Instrumen Penerimaan Pembelajaran-E

Ros Ayu, Abdullah and Mohd Lazim, Abdullah and Wan Salihin Wong , Abdullah and M. R., Abdul Hamid (2013) Pengesahan Instrumen Penerimaan Pembelajaran-E. Journal of Quality Measurement and Analysis, 9 (2). pp. 1-10. ISSN 1823-5670. (Published)

[img] PDF
Pengesahan_Instrumen_Penerimaan_Pembelajaran-E.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (675kB) | Request a copy
[img]
Preview
PDF
Pengesahan_Instrumen_Penerimaan_Pembelajaran-E1.pdf

Download (229kB) | Preview

Abstract

Makalah ini bertujuan untuk menentusahkan unsur-unsur utama yang dikenal pasti dalam mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru (IPG). Borang soal selidik menggunakan skala Likert 7 mata telah diedarkan kepada 127 orang guru pra-perkhidmatan di IPG Kampus Kota Bharu. Analisis faktor pengesahan digunakan untuk mengesahkan model pengukuran bagi item-item dalam instrumen penerimaan pembelajaran-e. Kesimpulannya, terdapat tujuh faktor yang ditentusahkan, iaitu jangkaan prestasi, jangkaan usaha, pengaruh sosial, keadaaan kemudahan, kesediaan, tingkah laku niat dan cadangan yang mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: pengajaran dan pembelajaran; pembelajaran-e; analisis faktor pengesahan
Subjects: Q Science > Q Science (General)
Faculty/Division: Faculty of Industrial Sciences And Technology
Depositing User: Mrs. Neng Sury Sulaiman
Date Deposited: 16 Dec 2014 01:51
Last Modified: 13 Dec 2016 06:17
URI: http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/7716
Download Statistic: View Download Statistics

Actions (login required)

View Item View Item