Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan

Mohd Azam, Muhammad Akhir and Muhammad Nubli, Abdul Wahab and Zarina, Mohd Ali (2016) Pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar dalam Aktiviti Kokurikulum: Permasalahan dan Cadangan. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 1 (2). pp. 72-82. ISSN 2289-7216. (Published)

[img]
Preview
PDF
pbmsk-2016-azam-pengukuran dan Penilaian Tahap Emosi Pelajar.pdf

Download (198kB) | Preview

Abstract

Aktiviti kokurikulum dilihat sebagai salah satu medium pembentukan kemahiran insaniah di institusi pengajian tinggi. Ia berpotensi membentuk jati diri pelajar, pembentukan emosi, jasmani dan rohani selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Terdapat kajian yang membuktikan penglibatan dalam aktiviti kokurikulum memberi kesan positif terhadap emosi pelajar. Walaubagaimanapun terdapat kekangan dalam mengukur aspek emosi dalam kalangan pelajar yang mengikuti aktiviti kokurikulum. Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti sejauhmanakah pengukuran dan penilaian dalam aspek emosi dilaksanakan di dalam aktiviti kokurikulum di IPT di Malaysia. Dapatan daripada tinjauan literatur dan temubual mendapati bahawa penilaian terhadap aspek emosi lebih bertumpu pada kaedah pemerhatian dan secara konvesional.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: kokurikulum, emosi, pengukuran dan penilaian
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Faculty/Division: Centre For Modern Languages and Human Sciences
Depositing User: Noorul Farina Arifin
Date Deposited: 21 Sep 2017 02:38
Last Modified: 18 May 2018 02:08
URI: http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18597
Download Statistic: View Download Statistics

Actions (login required)

View Item View Item