Keberkesanan program kawad kaki pengakap dalam meningkatkan prestasi akademik

Zulli, Muhamad (2014) Keberkesanan program kawad kaki pengakap dalam meningkatkan prestasi akademik. In: Proceeding of the International Conference On Humanities Sciences And Education ICHE2014, 24-25 March 2014 , Kuala Lumpur, Malaysia. pp. 128-135.. ISBN 978-967-12022-1-0

[img]
Preview
Pdf
Keberkesanan program kawad kaki pengakap.pdf

Download (740kB) | Preview

Abstract

Kawad kaki dilihat sebagai pengupaya kepada prestasi akademik pelajar.Terdapat pelbagai kepentingan kepada pelajar dari aktiviti kawad kaki. Falsafah dan pergerakan kawad kaki ini telah menjadi satu sumber penting sebagai ‘tonik’ untuk merangsang kognitif. Masih belum ditemui kajian khusus berkaitan hubungan kedua-dua pencapaian ini sehingga hari ini. Kajian ini meneroka hubungan pencapaian kawad kaki dengan pencapaian akademik dikalangan pelajar. Tumpuan kajian ini adalah kepada aktiviti kawad kaki pengakap dan sumbangannya terhadap pencapaian prestasi akademik. Penumpuan sampel kajian ini adalah terhadap sekumpulan 50 orang murid SK FELDA Lepar Hilir 3, 26300 Gambang yang menyertai Pengakap Kanak-kanak (PKK). Teknik yang digunakan dalam kajian ini adalah kaedah tinjauan dan analisis dokumen. Sampel dilatih terlebih dahulu untuk mendapatkan kemahiran asas berkawad. Dapatan daripada kajian menunjukkan bahawa pelajar yang menunjukkan prestasi cemerlang di dalam akademik kebanyakannya dari mereka yang menunjukkan prestasi baik semasa berkawad. Kajian ini juga telah berjaya membuktikan pelajar-pelajar yang gagal menunjukkan prestasi cemerlang semasa berkawad tururt mempunyai prestasi yang kurang memberangsangkan di dalam pencapaian akademik.

Item Type: Conference or Workshop Item (Lecture)
Uncontrolled Keywords: Kawad kaki; Pengakap; Prestasi akademik
Subjects: L Education > LC Special aspects of education
Faculty/Division: Centre For Modern Languages and Human Sciences
Depositing User: Noorul Farina Arifin
Date Deposited: 20 Jan 2020 06:26
Last Modified: 20 Jan 2020 06:26
URI: http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/27522
Download Statistic: View Download Statistics

Actions (login required)

View Item View Item