Kesan Pendekatan Pendidikan Integrasi Ilmu Dalam Mata Pelajaran Berasaskan Projek Reka Cipta Terhadap Pembangunan Potensi Spiritual Dan Pencapaian Daya Kreativiti Pelajar

Click here for a simple search.
[feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
 
 

Rohana, Hamzah and Hamidah, Razali and Zilal, Saari and Sarimah, Ismail (2016) Kesan Pendekatan Pendidikan Integrasi Ilmu Dalam Mata Pelajaran Berasaskan Projek Reka Cipta Terhadap Pembangunan Potensi Spiritual Dan Pencapaian Daya Kreativiti Pelajar. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 1 (2). pp. 25-35. ISSN 2289-7216

[img]
Preview
PDF - Published Version
260Kb

Official URL: http://journals.ump.edu.my/index.php/ijhtc/article...

Abstract

Mata pelajaran berasaskan projek rekacipta sering di kaitkan dengan pembangunan daya kreatif dan inovatif. Namun pembangunan daya kreatif dan inovatif sering dikaitkan dengan kebolehan berjiwa seni yang lahir dari jiwa yang mempunyai hubungan rapat dengan Pencipta. Oleh itu kajian ini dijalankan bagi melihat kesan pendekatan pendidikan integrasi ilmu dalam mata pelajaran rekabentuk yang bertujuan membawa pelajar mengenal Pencipta terhadap tahap pencapaian pemikiran kreatif dan inovatif. Pencapaian pemikiran kreatif dan inovatif diukur berdasarkan faktor kecerdasan spiritual, gred pencapaian dan faktor afektif. Seramai 20 orang pelajar terlibat dalam kajian rintis dan nilai kebolehpercayaan ialah α = 0.86. Data dikumpul melalui soal selidik dan dianalisis menggunakan Statistical Package For Social Science (SPSS) versi 19.0. Hasil dapatan kajian menunjukkan kesan pendekatan pendidikan integrasi ilmu terhadap pembangunan potensi spiritual pelajar adalah tinggi dengan min purata 4.90, dan afektif sedikit rendah iaitu 4.10 tetapi masih berada ditahap tinggi. Perbandingan gred pula menunjukkan pelajar yang mendapat gred A menguasai kecerdasan spiritual yang setara dengan kumpulan pelajar dengan gred yang lebih rendah tetapi memiliki tingkahlaku atau afektif sebagai seorang pereka yang lebih baik daripada pelajar yang mendapat gred yang lebih rendah. Hasil dapatan kajian ini membuktikan pendekatan integrasi ilmu dalam mata pelajaran rekabentuk mampu membantu pelajar untuk mendapat pencapaian gred yang tinggi dengan keseimbangan pencapaian mereka dari sudut kecerdasan spiritual dan pembangunan afektif atau tingkahlaku seorang pereka.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Integrasi ilmu; Holistik; Kreatif dan inovatif; Spiritual; Afektif dan pencapaian
Subjects:L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions:Centre For Modern Languages and Human Sciences
ID Code:14782
Deposited By: Dr. Rohana Hamzah
Deposited On:22 Aug 2017 12:42
Last Modified:22 Aug 2017 12:42

Repository Staff Only: item control page

 

 

 

 

 

 

Introduction

An Institutional Repository is an online focus for collecting, preserving, and disseminating any University publication in the digital form for the intellectual sharing.
The UMP Institutional Repository (UMP IR) provides access of University publication such as journal article, conference paper, research paper, thesis and dissertations.


Any Enquiries

Please email or call Knowledge Management staff:-

Pn. Noorul Farina (09-424 5605) OR
Cik Ratna Wilis Haryati (09-424 5612)

Any correspondence concerning this specific repository should be sent to umplibrary@ump.edu.my