UMP Institutional Repository

Penggunaan teknik bio maklumbalas bagi mengukur ciri-ciri disiplin dan tanggungjawab dalam kalangan mahasiswa

Shahidah, Hamzah (2016) Penggunaan teknik bio maklumbalas bagi mengukur ciri-ciri disiplin dan tanggungjawab dalam kalangan mahasiswa. PhD thesis, Universiti Malaysia Pahang.

[img]
Preview
PDF (Table of contents)
Penggunaan teknik bio maklumbalas bagi mengukur ciri-ciri disiplin dan tanggungjawab dalam kalangan mahasiswa-Table of contents-PBMSK-Shahidah Hamzah-CD 10606.pdf - Accepted Version

Download (133kB) | Preview
[img]
Preview
PDF (Abstract)
Penggunaan teknik bio maklumbalas bagi mengukur ciri-ciri disiplin dan tanggungjawab dalam kalangan mahasiswa-Abstract-PBMSK-Shahidah Hamzah-CD 10606.pdf - Accepted Version

Download (15kB) | Preview
[img]
Preview
PDF (References)
Penggunaan teknik bio maklumbalas bagi mengukur ciri-ciri disiplin dan tanggungjawab dalam kalangan mahasiswa-References-PBMSK-Shahidah Hamzah-CD 10606.pdf - Accepted Version

Download (198kB) | Preview

Abstract

Kemerosotan nilai integriti dalam sesebuah negara boleh memberikan implikasi yang negatif kepada sosio ekonomi, budaya dan politik. Berdasarkan Pelan Integriti Nasional (2006), integriti adalah kualiti unggul yang wujud secara keseluruhan dan padu pada individu dan organisasi. Penyelidikan tentang integriti kebanyakannya menjurus kepada ujian psikometrik dan impak sosial namun begitu permasalahan integriti ini masih berlarutan sehingga kini (Mikulay dan Goffin, 1998). Kajian ini menggunakan teknik bio maklumbalas bagi mengukur elemen integriti dalam diri individu. Tujuan kajian ini ialah mengukur sub elemen integriti menggunakan teknik bio maklumbalas manakala objektif khusus kajian ini ialah meneroka profil integriti mahasiswa, membangunkan protokol bio maklumbalas, mengukur profil kadar kebolehubahan jantung (HRV) dan kitaran pernafasan dengan integriti serta menentukan hubungan antara HRV dan kitaran pernafasan dengan elemen integriti. Terdapat dua kaedah yang digunakan iaitu, kaedah kuantitatif dan kaedah klinikal. Subjek kajian bagi kaedah kuantitatif meliputi 148 orang responden yang dipilih melalui kaedah rawak sistematik manakala subjek kajian bagi kaedah klinikal meliputi 50 orang responden yang dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan A dan kumpulan B berdasarkan pencapaian akademik. Para peserta telah diuji menggunakan protokol bio maklumbalas yang dibangunkan dimana terdapat lapan sesi kajian yang perlu dilalui oleh setiap peserta. Dapatan kajian kuantitatif menunjukkan terdapat perhubungan yang signifikan antara pencapaian akademik dengan sub elemen integriti mahasiswa iaitu mahasiswa yang mempunyai pencapaian akademik cemerlang akan mempunyai sifat disiplin dan tanggungjawab yang tinggi dalam diri begitu juga sebaliknya. Dapatan kaedah klinikal pula mendapati responden yang memperoleh skor spektrum kuasa frekuensi rendah (LF) lebih tinggi skor spektrum kuasa frekuensi tinggi (HF) dan skor spektrum kuasa frekuensi sangat rendah (VLF) merupakan individu yang mempunyai pencapaian akademik cemerlang. Kesimpulannya, hasil dapatan kajian ini menunjukkan teknik bio maklumbalas merupakan salah satu kaedah pengukuran integriti yang berkesan dan boleh digunapakai serta boleh menjadi terapi dari aspek penambahbaikan diri sekiranya aktiviti-aktiviti yang meningkatkan nilai disiplin dan tanggungjawab mahasiswa bagi meningkatkan nilai integriti individu.

Item Type: Thesis (PhD)
Additional Information: Thesis (Ijazah Doktor Falsafah (Teknologi Kemanusiaan)) -- Universiti Malaysia Pahang – 2016, SV : Dr. Muhammad Nubli bin Abdul Wahab
Uncontrolled Keywords: bio maklumbalas; integriti
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
H Social Sciences > HT Communities. Classes. Races
Faculty/Division: Centre For Modern Languages and Human Sciences
Depositing User: Ms. Nurezzatul Akmal Salleh
Date Deposited: 01 Feb 2017 03:13
Last Modified: 03 Apr 2017 06:48
URI: http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/16385
Download Statistic: View Download Statistics

Actions (login required)

View Item View Item