Mohammad Affendy, Omardin (2017) Pengkalan ilmu teknologi kejuruteraan keretapi api. UMP News .
|
PDF (Pengkalan ilmu teknologi kejuruteraan keretapi api)
Pengkalan ilmu teknologi kejuruteraan keretapi api.pdf Download (284kB) | Preview |
Abstract
Perlaksanaan projek mega iaitu Projek Laluan Rel Keretapi Pantai Timur (ERCL) bernilai RM55 bilion yang bakal memberi impak positif terhadap pertumbuhan ekonomi baharu negara dan kesejahteraan rakyat di tiga negeri pantai timur khasnya Pahang, Terengganu dan Kelantan. Peluang ini diambil oleh Universiti Malaysia Pahang (UMP) dengan mengambil langkah positif bagi menjana pendidikan teknologi termaju. Sorotan itu graduan-graduan UMP dari negeri yang terkenal dengan jolokan Negeri Tok Gajah harus memanfaat perlaksanaan tersebut. Program teknologi kejuruteraan di UMP, menyediakan kepakaran dalam menjayakan pembangunan projek laluan Rel Pantai Timur. Menerusi program teknologi kejuruteraan UMP, barisan kepakaran tenaga-tenaga pengajar yang berpotensi menyumbang tenaga kepakaran perundingan teknikal. Program kerjasama UMP dengan Universiti Jiatong Beijing serta Universiti Southwest Jiatong di China akan dapat mengukuhkan penyelidikan dan perundingan modul latihan ECRL. Dengan adanya Program Latihan Kemahiran Industri Laluan Rel Pantai Timur (PLKI–ECRL) telah membuka mata pihak UMP untuk mengalas tanggungjawab terhadap modul latihan tersebut. Jaringan industi bersama-sama Malaysia Rail Link (MRL) dan China Communications Construction Group Limited (CCCC) dapat menjadikan penerapan pendidikan termaju direalisasikan kepada pelatih-pelatih PLKI-ECRL.
Item Type: | UMPSA News |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kejuruteraan Keretapi Api; PLKI–ECRL |
Subjects: | H Social Sciences > HE Transportation and Communications T Technology > TF Railroad engineering and operation |
Faculty/Division: | Faculty of Engineering Technology |
Depositing User: | Mrs. Sufarini Mohd Sudin |
Date Deposited: | 01 Feb 2018 01:58 |
Last Modified: | 07 Feb 2018 02:03 |
URI: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/18542 |
Download Statistic: | View Download Statistics |
Actions (login required)
View Item |