Penulisan Kreatif Sebagai Penyumbang kepada Membudayakan Kretiviti Pelajar Bersandarkan Teknologi di KUKTEM- Satu Pemangkin kepada Pelaksanaan Soft Skills

Ida Rizyani, Tahir and Haslinda, Hashim (2006) Penulisan Kreatif Sebagai Penyumbang kepada Membudayakan Kretiviti Pelajar Bersandarkan Teknologi di KUKTEM- Satu Pemangkin kepada Pelaksanaan Soft Skills. In: Persidangan Pembangunan Pelajar (NASDEC) 2006 , 8-9 August 2006 , Kuala Lumpur. . (Unpublished)

[img]
Preview
PDF
IdaRizyaniTahir2006_Penulisankreatifsebagaipenyumbangkepada[1].pdf

Download (67kB)

Abstract

Kemahiran komunikasi adalah merupakan salah satu elemen di dalam kemahiran Soft Skills bagi memastikan graduan berketrampilan tinggi. Pelajar yang mempunyai kemahiran berkomunikasi dianggap cemerlang kerana dapat menyampaikan maklumat dengan lebih efektif. Berkomunikasi secara lisan (oral communication) mahupun secara penulisan (written communication) merupakan antara elemen Soft Skills yang diutamakan di KUKTEM. Seringkali kita mendengar kritikan mengenai pelajar kejuruteraan yang tidak mampu melahirkan idea-idea bernas melalui penulisan kerana mereka lebih terdedah kepada kemahiran hands on. Menyahut cabaran kritikan tersebut, subjek ko kurikulum penulisan kreatif diwujudkan di KUKTEM dan ianya berperanan untuk membantu pelajar berkongsi idea dan memberikan ruang kepada pelajar untuk menjadikan minat mereka untuk menulis sebagai langkah kepada peluang keusahawanan di masa akan datang .Di sinilah pengurusan kreativiti berasaskan teknologi memainkan peranannya. Kertas ini akan membincangkan tentang penulisan kreatif sebagai penyumbang kepada kreativiti pelajar dengan lebih terperinci. Penulisan kreatif memberikan ruang kepada pelajar untuk meluahkan idea secara objektif dan dapat meningkatkan tahap motivasi pelajar di dalam pembentukan personaliti. Elemen-elemen seperti memotivasikan diri (self motivation), pembentukan diri (self development), keyakinan diri (self confidence) dan kepuasan diri (self satisfaction) dipercayai dapat menjadi faktor penyumbang ke arah pembentukan sahsiah pelajar untuk menangani pelbagai cabaran dunia masa kini. Peranan kemahiran menulis secara kreatif ini juga diharapkan akan membantu bakal graduan KUKTEM untuk menjadi lebih kritis kepada persekitaran apabila mereka memasuki alam pekerjaan kelak.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Additional Information: Ida Rizyani Tahir currently lecturer in Faculty of Technology Management, UMP. Puan Haslinda as lecturer Centre for Modern Language and Human Sciences
Uncontrolled Keywords: Soft Skills; Penulisan kreatif; Pengurusan kreativiti
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Faculty/Division: Centre For Modern Languages and Human Sciences
Depositing User: Siti Aishah Ghani
Date Deposited: 02 Feb 2012 03:25
Last Modified: 03 Mar 2015 07:54
URI: http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/2128
Download Statistic: View Download Statistics

Actions (login required)

View Item View Item