Mazeni, Ismail and Hasmadi, Hassan and Jameyah, Sheriff (2019) Investigator Cilik : Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif & inovatif. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 2 (7). pp. 49-54. ISSN 2289-7216. (Published)
Pdf
jurnal kemas.docx Restricted to Repository staff only Download (25kB) | Request a copy |
Abstract
Tujuan kajian ini adalah untuk memperkenalkan Pendekatan Projek dalam pendidikan awal kanak-kanak di prasekolah luar bandar di daerah Kota Bharu, sebuah bandar di pantai timur Malaysia. Kebanyakan guru prasekolah ini mempunyai latihan formal dalam pendidikan awal kanak-kanak. Pengetahuan dan pengalaman mereka dalam pendidikan awal kanak-kanak adalah melalui aktiviti bersama kanak-kanak di Tabika. Tema-tema ini dikenal pasti berdasarkan analisis data secara kualitatif; (1) pembelajaran melalui penyiasatan, (2) kerja berpasukan, dan (3) komunikasi. Dengan menggunakan Pendekatan Islamic Project ini, guru dapat menyediakan diri mereka untuk membantu kanak-kanak menjadi penyiasat muda dengan melaksanakan idea-idea baru dalam mengajar anak-anak.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Pembelajaran melalui pertanyaan; pendekatan projek, perkongsian, kerja berkumpulan, komunikasi; islamic project |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) H Social Sciences > HM Sociology H Social Sciences > HT Communities. Classes. Races |
Faculty/Division: | Centre For Modern Languages and Human Sciences |
Depositing User: | Miss. Ratna Wilis Haryati Mustapa |
Date Deposited: | 06 Jul 2020 04:57 |
Last Modified: | 06 Jul 2020 04:57 |
URI: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26610 |
Download Statistic: | View Download Statistics |
Actions (login required)
View Item |