Investigator Cilik : Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif & inovatif.

Mazeni, Ismail and Hasmadi, Hassan and Jameyah, Sheriff (2019) Investigator Cilik : Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif & inovatif. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 2 (7). pp. 49-54. ISSN 2289-7216. (Published)

[img] Pdf
jurnal kemas.docx
Restricted to Repository staff only

Download (25kB) | Request a copy

Abstract

Tujuan kajian ini adalah untuk memperkenalkan Pendekatan Projek dalam pendidikan awal kanak-kanak di prasekolah luar bandar di daerah Kota Bharu, sebuah bandar di pantai timur Malaysia. Kebanyakan guru prasekolah ini mempunyai latihan formal dalam pendidikan awal kanak-kanak. Pengetahuan dan pengalaman mereka dalam pendidikan awal kanak-kanak adalah melalui aktiviti bersama kanak-kanak di Tabika. Tema-tema ini dikenal pasti berdasarkan analisis data secara kualitatif; (1) pembelajaran melalui penyiasatan, (2) kerja berpasukan, dan (3) komunikasi. Dengan menggunakan Pendekatan Islamic Project ini, guru dapat menyediakan diri mereka untuk membantu kanak-kanak menjadi penyiasat muda dengan melaksanakan idea-idea baru dalam mengajar anak-anak.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Pembelajaran melalui pertanyaan; pendekatan projek, perkongsian, kerja berkumpulan, komunikasi; islamic project
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
H Social Sciences > HM Sociology
H Social Sciences > HT Communities. Classes. Races
Faculty/Division: Centre For Modern Languages and Human Sciences
Depositing User: Miss. Ratna Wilis Haryati Mustapa
Date Deposited: 06 Jul 2020 04:57
Last Modified: 06 Jul 2020 04:57
URI: http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26610
Download Statistic: View Download Statistics

Actions (login required)

View Item View Item