Cabaran AI dalam Pendidikan: Kaedah Mengesan Penggunaan Alatan AI dalam Tugasan Pelajar

Rahmah, Mokhtar (2024) Cabaran AI dalam Pendidikan: Kaedah Mengesan Penggunaan Alatan AI dalam Tugasan Pelajar. CREATE . p. 1. ISSN 1823-7487

[img]
Preview
Pdf
Cabaran AI dalam Pendidikan Kaedah Mengesan Penggunaan Alatan AI.pdf - Published Version

Download (234kB) | Preview

Abstract

Kepintaran Buatan (AI) semakin memainkan peranan penting dalam pelbagai aspek kehidupan. Bidang Pendidikan juga tidak terkecuali dengan fenomena AI yang semakin meledak akhir-akhir ini. Alatan AI seperti penjana teks automatik, pemeriksa tatabahasa, dan pembantu tugasan memudahkan pelajar dalam menghasilkan tugasan akademik dengan lebih cepat dan tepat. Walaupun alatan ini menawarkan kemudahan dan maklumat yang tepat, ia juga menimbulkan cabaran besar kepada para pendidik dalam mengesan dan menilai tahap sebenar pemahaman serta keaslian hasil kerja pelajar. Penggunaan berlebihan atau salah guna alatan AI, khususnya dalam konteks salinan-tampal, boleh menjejaskan objektif penilaian akademik dan menimbulkan isu etika dalam pendidikan.

Item Type: UMPSA News
Uncontrolled Keywords: Kepintaran Buatan (AI), Artificial Intelligence (AI)
Subjects: Q Science > QA Mathematics
Q Science > QA Mathematics > QA75 Electronic computers. Computer science
Faculty/Division: Faculty of Computing
Depositing User: Rohaida Idaris
Date Deposited: 17 Oct 2024 01:27
Last Modified: 17 Oct 2024 01:27
URI: http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/42820
Download Statistic: View Download Statistics

Actions (login required)

View Item View Item