Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah

Mohd Ropizam, Mohamad Zainun and Muhammad Nubli, Abdul Wahab and Abdul Rashid, Abdul Aziz (2024) Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah. In: E-Proceeding postgraduate research conference PRC2023 “Sustainable Education & Human Well-Being”. Postgraduate Research Conference (PRC2023), Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan (FKP), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) , 18 Oktober 2023 , Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). pp. 71-74.. ISBN 978-629-7636-27-6 (Published)

[img]
Preview
Pdf
PROCEEDING-PRC-2023-INTRO.pdf

Download (326kB) | Preview
[img]
Preview
Pdf
Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan al quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah.pdf

Download (100kB) | Preview

Abstract

Alat emWave biofeedback merupakan instrumen untuk mengukur perubahan diri individu. Perubahan menggunakan alat emWave biofeedback diukur melalui perubahan komponen psikologi yang terhasil daripada rangsangan fisiologi yang berlaku dalam diri setiap individu. Pendekatan menggunakan Modul Kaunseling Kelompok Menggunakan Pendekatan al Quran (Surah Lukman, ayat 12 - 19) mengandungi 8 komponen utama. Objektif kajian ini adalah untuk melihat dan mengukur kesan aktiviti modul yang digunakan untuk membantu murid bagi meningkatkan prestasi skor koheran dan kesedaran motivasi dalam diri untuk berusaha mengubah tingkah laku positif. Sampel kajian ini terdiri daripada 20 orang murid SMK Perwira Jaya. Mereka dipilih secara rawak dan dibahagikan sebagai Kumpulan Latihan (n = 10 dan Kumpulan Kawalan (n = 10). Data kajian dikumpul secara kuantitatif melalui bacaan Heart Rate Variability (HRV) yang di rekod menggunakan alat emWave biofeedback. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan modul ini dapat membantu murid untuk mencapai skor koheran dan meningkatkan motivasi diri untuk melakukan perubahan positif.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords: emWave Biofeedback, Modul Kaunseleling Kelompok, Surah Lukman, Perubahan Hati
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Faculty/Division: Centre For Modern Languages and Human Sciences
Institute of Postgraduate Studies
Depositing User: Miss Amelia Binti Hasan
Date Deposited: 27 Feb 2025 05:39
Last Modified: 28 Feb 2025 00:21
URI: http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924
Download Statistic: View Download Statistics

Actions (login required)

View Item View Item