Mansor, Sulaiman (2016) Pendekatan Tarbiyyah (Pendidikan) Menerusi Nas-Nas Al-Quran Berkenaan Sunnah Jatuh Bangun Tamadun Manusia: Suatu Analisis. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 1 (2). pp. 1-12. ISSN 2289-7216. (Published)
|
PDF
pbmsk-2016-mansor-Pendekatan Tarbiyyah (Pendidikan) Menerusi Nas-Nas Al-Quran.pdf Download (688kB) | Preview |
Abstract
Tulisan ini merupakan kupasan berkenaan salah satu daripada Sunnah Allah SWT yang dijelaskan al-Quran iaitu sunnah jatuh bangun tamadun manusia. Tujuan tulisan ini adalah untuk menghuraikan secara terperinci salah satu daripada pengajaran yang boleh dipetik daripada nas-nas berkenaan Sunnah Allah ini. Iaitu nas-nas ini mengajar manusia berkenaan pendekatan al-Quran dalam mendidik manusia. Oleh itu, tulisan ini akan mengeluarkan beberapa pendekatan pendidikan yang boleh dipetik daripada nas-nas yang berkenaan di samping diperkuatkan dengan nas-nas lain yang menyokongnya. Di akhir tulisan ini dikemukakan keunikan pendekatan ini dalam mendidik manusia serta keperluan pengaplikasiannya dalam realiti semasa.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Sunnah Allah, jatuh bangun tamadun, al-Quran, akhlak |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc |
Faculty/Division: | Centre For Modern Languages and Human Sciences |
Depositing User: | Noorul Farina Arifin |
Date Deposited: | 12 Sep 2017 06:45 |
Last Modified: | 18 May 2018 00:45 |
URI: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/17709 |
Download Statistic: | View Download Statistics |
Actions (login required)
View Item |