Pendekatan Tarbiyyah (Pendidikan) Menerusi Nas-Nas Al-Quran Berkenaan Sunnah Jatuh Bangun Tamadun Manusia: Suatu Analisis

Mansor, Sulaiman (2016) Pendekatan Tarbiyyah (Pendidikan) Menerusi Nas-Nas Al-Quran Berkenaan Sunnah Jatuh Bangun Tamadun Manusia: Suatu Analisis. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 1 (2). pp. 1-12. ISSN 2289-7216. (Published)

[img]
Preview
PDF
pbmsk-2016-mansor-Pendekatan Tarbiyyah (Pendidikan) Menerusi Nas-Nas Al-Quran.pdf

Download (688kB) | Preview

Abstract

Tulisan ini merupakan kupasan berkenaan salah satu daripada Sunnah Allah SWT yang dijelaskan al-Quran iaitu sunnah jatuh bangun tamadun manusia. Tujuan tulisan ini adalah untuk menghuraikan secara terperinci salah satu daripada pengajaran yang boleh dipetik daripada nas-nas berkenaan Sunnah Allah ini. Iaitu nas-nas ini mengajar manusia berkenaan pendekatan al-Quran dalam mendidik manusia. Oleh itu, tulisan ini akan mengeluarkan beberapa pendekatan pendidikan yang boleh dipetik daripada nas-nas yang berkenaan di samping diperkuatkan dengan nas-nas lain yang menyokongnya. Di akhir tulisan ini dikemukakan keunikan pendekatan ini dalam mendidik manusia serta keperluan pengaplikasiannya dalam realiti semasa.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Sunnah Allah, jatuh bangun tamadun, al-Quran, akhlak
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Faculty/Division: Centre For Modern Languages and Human Sciences
Depositing User: Noorul Farina Arifin
Date Deposited: 12 Sep 2017 06:45
Last Modified: 18 May 2018 00:45
URI: http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/17709
Download Statistic: View Download Statistics

Actions (login required)

View Item View Item