Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah

No default citation style available for Eprints

[img]
Preview
Pdf
Pembelajaran berasaskan penyiasatan.pdf

Download (343kB) | Preview

Abstract

Tujuan kajian ini adalah untuk memperkenalkan Pendekatan Projek dalam pendidikan awal kanak-kanak di prasekolah luar bandar di daerah Kota Bharu, sebuah bandar di pantai timur Malaysia. Kebanyakan guru prasekolah ini mempunyai latihan formal dalam pendidikan awal kanak-kanak. Pengetahuan dan pengalaman mereka dalam pendidikan awal kanak-kanak adalah melalui aktiviti bersama kanak-kanak di Tabika. Tema-tema ini dikenal pasti berdasarkan analisis data secara kualitatif; (1) pembelajaran melalui penyiasatan, (2) kerja berpasukan, dan (3) komunikasi. Dengan menggunakan Pendekatan Islamic Project ini, guru dapat menyediakan diri mereka untuk membantu kanak-kanak menjadi penyiasat muda dengan melaksanakan idea-idea baru dalam mengajar anak-anak.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Pembelajaran melalui Pertanyaan, Pendekatan Projek, Perkongsian, Kerja Berkumpulan, Komunikasi, Islamic Project
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Faculty/Division: Center for Human Sciences
Depositing User: Noorul Farina Arifin
Date Deposited: 12 Dec 2019 04:18
Last Modified: 12 Dec 2019 04:18
URI: http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26845
Download Statistic: View Download Statistics

Actions (login required)

View Item View Item