Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah

Mazeni, Ismail and Hasmadi, Hassan and Jemiyah, Sheriff (2019) Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 2 (7). pp. 49-54. ISSN 2289-7216. (Published)

[img]
Preview
Pdf
Pembelajaran berasaskan penyiasatan.pdf

Download (343kB) | Preview

Abstract

Tujuan kajian ini adalah untuk memperkenalkan Pendekatan Projek dalam pendidikan awal kanak-kanak di prasekolah luar bandar di daerah Kota Bharu, sebuah bandar di pantai timur Malaysia. Kebanyakan guru prasekolah ini mempunyai latihan formal dalam pendidikan awal kanak-kanak. Pengetahuan dan pengalaman mereka dalam pendidikan awal kanak-kanak adalah melalui aktiviti bersama kanak-kanak di Tabika. Tema-tema ini dikenal pasti berdasarkan analisis data secara kualitatif; (1) pembelajaran melalui penyiasatan, (2) kerja berpasukan, dan (3) komunikasi. Dengan menggunakan Pendekatan Islamic Project ini, guru dapat menyediakan diri mereka untuk membantu kanak-kanak menjadi penyiasat muda dengan melaksanakan idea-idea baru dalam mengajar anak-anak.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Pembelajaran melalui Pertanyaan, Pendekatan Projek, Perkongsian, Kerja Berkumpulan, Komunikasi, Islamic Project
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Faculty/Division: Center for Human Sciences
Depositing User: Noorul Farina Arifin
Date Deposited: 12 Dec 2019 04:18
Last Modified: 12 Dec 2019 04:18
URI: http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26845
Download Statistic: View Download Statistics

Actions (login required)

View Item View Item