Mazeni, Ismail and Hasmadi, Hassan and Jemiyah, Sheriff (2019) Pembelajaran berasaskan penyiasatan menerusi pendekatan projek ke arah penjanaan minda kreatif dan inovatif dalam kalangan murid prasekolah. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 2 (7). pp. 49-54. ISSN 2289-7216. (Published)
|
Pdf
Pembelajaran berasaskan penyiasatan.pdf Download (343kB) | Preview |
Abstract
Tujuan kajian ini adalah untuk memperkenalkan Pendekatan Projek dalam pendidikan awal kanak-kanak di prasekolah luar bandar di daerah Kota Bharu, sebuah bandar di pantai timur Malaysia. Kebanyakan guru prasekolah ini mempunyai latihan formal dalam pendidikan awal kanak-kanak. Pengetahuan dan pengalaman mereka dalam pendidikan awal kanak-kanak adalah melalui aktiviti bersama kanak-kanak di Tabika. Tema-tema ini dikenal pasti berdasarkan analisis data secara kualitatif; (1) pembelajaran melalui penyiasatan, (2) kerja berpasukan, dan (3) komunikasi. Dengan menggunakan Pendekatan Islamic Project ini, guru dapat menyediakan diri mereka untuk membantu kanak-kanak menjadi penyiasat muda dengan melaksanakan idea-idea baru dalam mengajar anak-anak.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Pembelajaran melalui Pertanyaan, Pendekatan Projek, Perkongsian, Kerja Berkumpulan, Komunikasi, Islamic Project |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education |
Faculty/Division: | Center for Human Sciences |
Depositing User: | Noorul Farina Arifin |
Date Deposited: | 12 Dec 2019 04:18 |
Last Modified: | 12 Dec 2019 04:18 |
URI: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26845 |
Download Statistic: | View Download Statistics |
Actions (login required)
View Item |