Personaliti pensyarah dalam pembentukan akhlak pelajar : kajian di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

Nurus Saadah, Md Yusof (2021) Personaliti pensyarah dalam pembentukan akhlak pelajar : kajian di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Masters thesis, Universiti Malaysia Pahang (Contributors, UNSPECIFIED: UNSPECIFIED).

[img]
Preview
Pdf
Personaliti pensyarah dalam pembentukan akhlak.pdf - Accepted Version

Download (657kB) | Preview

Abstract

Peranan yang besar yang dipikul pensyarah sebagai pendidik dalam menyebarkan ilmu di institut-institut pengajian tinggi (IPT) adalah satu perkara yang maklum dalam masyarakat. Golongan pensyarah telah dipertanggungjawabkan bagi melahirkan ribuan graduan yang holistik iaitu cemerlang dalam akademik dan berakhlak tinggi supaya dapat dijadikan tokoh pemimpin masa depan. Namun demikian terdapat masalah akhlak dalam kalangan pelajar IPT seperti yang dilaporkan oleh media seperti penyalahgunaan dadah, bersekedudukan, serta menjual maruah yang berlaku kerana kurangnya pengetahuan agama serta asas akhlak dalam diri mereka. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mengkaji pengaruh personaliti pensyarah dalam pembentukan akhlak pelajar di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Sampel kajian berjumlah seramai 322 orang responden yang terdiri daripada pelajar sarjana muda semester ketujuh yang merupakan pelajar tahun akhir dari setiap fakulti di kampus Nilai. Penyelidik telah menggunakan prosedur persampelan rawak berstrata. Setelah itu, data kajian telah dianalisis menggunakan perisian statistik SPSS bagi mendapatkan nilai min, sisihan piawai dan Korelasi Pearson. Selain itu kajian ini menggunakan Ummatic Personality Inventory (UPI) yang dibangunkan oleh Othman (2011) yang mengandungi tiga konstruk utama iaitu Ibadah, Amanah dan Ilmu sebagai instrumen soal selidik. Selain itu kajian ini juga menggabungkan kaedah kuantitatif dengan kualitatif. 5 orang pensyarah telah ditemu bual untuk mendapatkan maklumat bagi menyokong dapatan utama. Hasil kajian menunjukkan tahap perlaksanaan personaliti Islam dalam kalangan pensyarah bagi konstruk Ibadah ialah tinggi iaitu nilai min keseluruhan adalah 4.22. Seterunya nilai min keseluruhan bagi konstruk Amanah juga tinggi iaitu sebanyak 4.25 dan bagi konstruk terakhir iaitu Ilmu juga menunjukkan nilai min keseluruhan yang tinggi iaitu 4.33. Selain itu juga tahap pengamalan akhlak dalam kalangan pelajar juga tinggi. Hasil dapatan menunjukkan nilai keseluruhan min bagi konstruk Ibadah adalah sebanyak 4.14, nilai min keseluruhan bagi konstruk Amanah juga tinggi iaitu sebanyak 4.12 dan nilai min keseluruhan bagi konstruk Ilmu pula 4.31 juga menunjukkan nilai yang tinggi. Seterusnya, kajian ini juga mendapati terdapat hubungan yang positif dan signifikan diantara personaliti pensyarah dengan akhlak pelajar di USIM. Hasil Ujian Korelasi Pearson juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara personaliti pensyarah dengan akhlak pelajar di mana nilai r = 0.550, p < 0.05. Secara keseluruhannya dapat disimpulkan bahawa pensyarah yang mempraktikkan personaliti yang baik, mampu membentuk akhlak yang baik dalam kalangan pelajarnya. Oleh yang demikian adalah dicadangkan bagi kajian lanjutan untuk menggunakan metode dan responden yang berlainan.

Item Type: Thesis (Masters)
Additional Information: Thesis (Master of Science) -- Universiti Malaysia Pahang – 2021, SV: : DR. RASHIDI BIN ABBAS, NO. CD: 12945
Uncontrolled Keywords: Institut-institut pengajian tinggi (IPT); Ummatic Personality Inventory (UPI)
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Faculty/Division: Center for Human Sciences
Depositing User: Mrs. Neng Sury Sulaiman
Date Deposited: 20 Jun 2022 08:08
Last Modified: 20 Jun 2022 08:14
URI: http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/34484
Download Statistic: View Download Statistics

Actions (login required)

View Item View Item